Pärnu Kunstide Maja Luuleteater
Eesti Arnold Schönbergi Ühing



OOTUS / ERWARTUNG


Etendused
Esietendused Pärnu Nüüdismuusika Päevadel 2004
21.,22.ja 23.jaanuar 2004 Pärnu Kunstide Maja lakasaalis
koostöös Eesti Arnold Schönbergi Ühingu ja Pärnu Kontserdibürooga

18.6.2004 Tartu Jaani Kirik, Tartu Jaani Kiriku päevad
juuli-august 2004 Pärnu Punane torn



Muusika
Arnold Schönbergi monodraama "Erwartung" (Ootus) op.17 (1909)

Tekst
Marie Pappenheim

Tõlge eesti keelde
Kristel Pappel ja Andrus Kallastu

Lavastus ja kujundus
Rein Laos

Muusikaline kujundus
Andrus Kallastu

Kostüümide teostus
Ester Kasenurm


NAINE
Liina-Karina Mikkor
Kristiina Pavlova
Liisu Krass / Helen Ojamets
Martin Tõnts


Arnold Schönbergi monodraama "Erwartung" (Ootus) op.17 on loodud võimsa loomingulise palanguna 1909.aasta sügisel Schönbergi ringiga seotud Marie Pappenheimi tekstile, kuuludes Schönbergi loomingu vaba-atonaalsesse perioodi. Vaba atonaalsus moodustab omamoodi ei-kellegi-maa kahe suure muusikalise süsteemi, toonikale põhineva funktsionaalharmoonia ning serialismi vahel. Teose stiil, mis tugineb romantilisele ooperikontseptsioonile, on mõjustatud nii mõnestki 20.sajandi alguse kunstivoolust: ekspressionismist, aga ka juugendist ning impressionismist.

Ooperi tekst vastab oma aja modernismi ideaalidele. Balansseerides luule ja proosa vahel, koosneb see lühikestest repliikidest, mis on nagu peegeldused peategelase peas tormavatest mõtetest. Kuigi "Erwartungile" on koostatud ka sisukokkuvõtteid, oleks tekstis kirjeldatud "sündmuste" pelk ümberjutustamine eksitavgi lihtsustus. Pigem on teose puhul tegemist peategelase ühe ajahetke tundeseisundi analüüsiga. Tinglik on ka ooperi tegevuskoht mets, mis võiks ehk sümboliseerida rohkem linnastunud inimese hirme ning võimetust tajuda ühiskonda adekvaatselt kui reaalseid puid-põõsaid.

Luuleteater on vorminud teosest oma tõlgenduse, mida võiks kirjeldada meie aja moesõnaga "remix". Remixi tegemisel oli esimeseks tööks lahutada Schönbergi ooperist Marie Pappenheimi tekst, kasutada selle eestikeelset tõlget ning anda tekstile iseseisev dramaturgiline kaal. Hilisema sünteesi seisukohalt kujunes oluliseks, et tekst on jaotatud mitme inimese vahel, kes sümboliseerivad peategelase mitut mina. Seejärel on kasutatud viit erinevat "Erwartungi" interpretatsiooni, mida on ladestatud, asetatud üksteist kommenteerima jne. Remix sündis proovide käigus reaalajas eksperimenteerides teksti, muusika, liikumise, ruumi, kujunduse ning valguse komponente uuesti kokku sulatades.

Luuleteater on alguse saanud luule interpreteerimise õpetusest Pärnu Kunstide Majas. Koolituse tulemusena on tekkinud rühm noori, kes soovivad jätkata Luuleteatri tegevust professionaalidena. Luuleteatri produktsioone:
"Kontra" 2001/02, põhiautoriks Contra ja teised kaasaegsed eesti luuletajad, muusika Vennaskonnalt, teemaks enesetapp, etendused Pärnu Linna Raamatukogus, Agape keskuses, Pärnu gumnaasiumides;
"Peegli taga on..." 2002/03, põhiautoriks Indrek Hirv ja teised kaasaegsed eesti autorid, muusika Sven Grünbergi "OM", teemaks teispoolsuse ja reaalsuse kokkupuutepunktide võimalikkus, etendused Pärnu Linna Raamatukogus, Soomaa Rahvuspargis, Sütevaka Humanitaargümnaasiumis ja teistes Pärnu koolides, Pärnu Vanglas;
"Hinge(p)mull" 2002/03, põhiautoriks Ted Hughes, muusikaks Andrus Kallastu ATEMLOS ning muusika S.Kieslowski filmist "Sinine", teemaks "Kuidas portreteerida hinge?", etendused Pärnu Linna Raamatukogus, Tartu Ülikooli Pärnu Kolledžis, Pärnu Kutsekoolis ja teistes Pärnu koolides, Pärnu Vanglas.

Luuleteatri asutaja ja juht Rein Laos on saanud näitlejahariduse Tallinna Konservatooriumi lavakunstikateedris ning täiendanud ennast lavastajana Leningaradis. Töötanud näitlejana Viljandi Ugala ja Pärnu Endla teatris. Rein Laos töötab pedagoogina Pärnu Kunstide Majas ning juhib noorteteatrit "Saabastega kass".

Etenduse muusikaline kujundaja Andrus Kallastu on õppinud kompositsiooni ja dirigeerimist Tallinna Konservatooriumis ning Sibeliuse Akadeemias. Praegu tegutseb ta vabakutselise helilooja ja produtsendina Helsingis, teostades projekte nii Soomes, Eestis kui ka mujal. Andrus Kallastu on Pärnu Ooperi intendant ja Pärnu Nüüdismuusika Päevade peakorraldaja.

Rein Laost ja Andrus Kallastut seob pikaajaline loominguline koostöö. Pärnus ja Helsingis on nad teostanud kümmekond eri-ilmelist muusikateatriproduktsiooni ja visualiseeritud kontserti. Arnold Schönbergi loomingu juurde pöörduvad nad juba teistkordselt: 1996.aastal etendus Ammende Villas Pärnu Ooperi lavastusena Arnold Schönbergi melodraama Kuu-Pierrot op.21.

Etenduse muusikalise kujundusena on kasutatud järgmisi Arnold Scönbergi monodraama "Erwartung" op.17 (1909) salvestusi:

Anja Silja
Wiener Philharmoniker
Christoph von Dohnányi
September 1979, Sofiensaal, Wien
DECCA

Jessye Norman
Metropolitan Opera Orchestra
James Levine
Aprill 1989, Manhattan Center Studios, New York
Philips Classics Productions 1993

Phyllis Bryn-Julson
City of Birmingham Symphony Orchestra
Sir Simon Rattle
September-oktoober 1993, Symphony Hall, Birmingham
EMI Records 1995

Dorothy Dow
New York Philharmonic
Dimitri Mitropoulos
19.november 1951
SONY Classical, Digitally Mastered Mono Recording

Janis Martin
BBC Symphony Orchestra
Pierre Boulez
14.-15.aprill 1977, London
SONY Classical 1993